Pisanie prac licencjackich i magisterskich na kierunku Marketing to na pewno dla części studentów bardzo stresujące zadanie. W tym artykule przedstawimy konkretne tematy takich tekstów, jak i porady dotyczące działalności naukowej. Jeśli myślisz o napisaniu swojego licencjatu bądź pracy magisterskiej z Marketingu na wysokim poziomie, to na pewno ten artykuł może się Tobie przydać.
„Spraw, by Twój marketing był tak przydatny, by ludzie za niego płacili”.
Jay Baer – Autor bestselerów NY Times, Marketing
Zacznijmy od rzeczy podstawowej, jaką jest dobór odpowiedniej problematyki na Twoją pracę dyplomową z zakresu Marketingu. Wielu studentów ma problem z wybraniem odpowiedniego tematu. Najlepiej tutaj się kierować swoimi ambicjami zawodowymi. Innymi słowy, swój licencjat bądź pracę magisterską z Marketingu należy traktować jako wstęp do swojej przyszłej kariery oraz szansę na zdobycia cennej wiedzy. Tworzenie tekstu naukowego o zagadnieniu, które nie wywołuje u Ciebie żadnych emocji lub wręcz Cię nudzi, mija się po prostu z celem. Najlepiej już podczas studiów pracować w marketingu, ponieważ wówczas ma się kontakt z praktyką i można wyrobić sobie zdanie co, do atrakcyjności konkretnych zagadnień. Warto również wertować portale internetowe i uczestniczyć w targach pracy oraz branżowych wydarzeniach. Dzięki takim czynnościom ma się wiedzę o perspektywach związanymi z danymi rodzajami marketingu. Poza tym można tam złapać również ciekawe kontakty, które mogą mieć olbrzymi wpływ na kształt Twojej kariery. Motyw przewodni Twojej pracy dyplomowej z Marketingu powinien być dla Ciebie pasjonujący oraz atrakcyjny pod względem perspektyw zawodowych. Poniżej prezentujemy cały szereg ciekawych problematyk na prace licencjackie i magisterskie z zakresu Marketingu. Możliwe, że któryś z nich spodoba się Tobie.
Analiza strategii marketingowej danego banku. |
Kontrola działań marketingowych przedsiębiorstwa. |
Przykład segmentacji klientów dla danej firmy odzieżowej. |
Ocena gospodarki magazynowej danego przedsiębiorstwa. |
Analiza strategii konkurowania w wybranym sektorze gospodarki. |
Determinanty zachowań konsumentów danej firmy. |
Mierniki wyceny skuteczności strategii marketingowej. |
Badanie wartości, jakimi kieruje się klient danej firmy. |
Projekt strategii marketingowej dla danego przedsiębiorstwa. |
Specyfika działań z zakresu marketingu wirusowego na konkretnym przykładzie. |
Analiza działań z zakresu marketingu internetowego wybranej firmy. |
Rola marketingu narracyjnego w kształtowaniu świadomości marki. |
Wykorzystanie metody portfelowej w marketingu strategicznym. |
Wykorzystanie modelu Kano w marketingu strategicznym. |
Ocena skuteczności działań promocyjnych danej firmy w Internecie. |
Badania marketingowe poprzedzające wprowadzenie produktu na rynek. |
Zanim wybierzesz konkretny temat na swój licencjat lub pracę magisterską z zakresu Marketingu, upewnij się, że masz do niego odpowiednie dane. Nie od dziś wiadomo, że brak dostępu do odpowiednich informacji jest największym wrogiem każdej działalności naukowej. Brak dostępu do danych jest częstym problemem w przypadku prac z zakresu Ekonomii, Zarządzania lub Marketingu. Przystępując do pisania swojej pracy dyplomowej z Marketingu, musisz mieć po prostu pewność, że nie będzie problemu z niezbędnymi informacjami. Warto więc pisać o zaprzyjaźnionej firmie, która udostępni niezbędne Tobie materiały. Ewentualnie możesz pisać pracę o temacie, do którego dane są ogólnodostępne lub możesz do niego sam przeprowadzić niezbędne badania. Pewną alternatywę może stanowić tworzenie swojego licencjatu bądź pracy magisterskiej o spółce notowanej na giełdzie. Tego typu firma ma obowiązek publikowania swoich wyników finansowych.
W wyborze odpowiedniej problematyki na pracę licencjacką lub magisterską z Marketingu zawsze pomóc może Ci promotor. Wielu promotorów ma również szereg własnych tematów, które można u nich pisać. Być może, któryś spośród nich się Tobie przyda. Twój promotor ma nie tylko bogatą wiedzę o marketingu, ale również ma wiedzę o tworzeniu prac naukowych. Warto z niej korzystać. Poza tym osoba, która Ciebie promuje ma również na pewno bardzo wiele kontaktów do osób, które profesjonalnie zajmują się marketingiem. Możliwe, że podsunie on Tobie jakąś firmę, w której zdobędziesz cenną praktykę w dziale marketingu.
Pisanie prac licencjackich i magisterskich z Marketingu jest na pewno sporym wyzwaniem. Z pewnością podołasz mu, jeśli będziesz mieć odpowiednie nastawienie mentalne. Najlepiej określić je jako realistyczne podejście do działalności naukowej. Musisz po prostu mieć w sobie tę wiarę, że ciężką pracą pokonasz wszelkie przeciwności, które podczas tworzenia pracy naukowej na pewno się pojawią. Jak twierdził Napoleon Bonaparte "cierpliwość, wytrwałość i trud tworzą niepokonaną kombinację sukcesu". Nie inaczej jest również i w działalność naukowej. Zbytni optymista wpadnie w panikę, gdy pojawią się przeszkody, a pesymista od razu się podda. Tylko pragmatyk, który jest gotowy na różne przeciwności odniesie największy sukces.
Jeśli promotor zaakceptował zarówno temat, jak i plan Twojej pracy, to czas zaczynać tworzenie swojego tekstu naukowego. Podziel więc swój spis treści na części, a następnie ustal sobie plan działania. W nim określisz, co i kiedy będziesz tworzyć. Założenia w Twoim planie muszą być realistyczne, mierzalne oraz występować w danym przedziale czasowym. Nie bez powodu młodych szachistów uczy się, że "lepszy słaby plan niż żaden". Dobre planowanie jest podstawą sukcesu w wielu dziedzinach, w tym biznesie oraz w nauce.
„Wiem, że połowa mojej reklamy to wyrzucone pieniądze. Nie wiem tylko, która to połowa“.
Henry Ford
Dobry naukowiec musi być zdyscyplinowany. Postaraj się więc tworzyć swoją pracę dyplomową w sposób systematyczny, najlepiej przed 2-3 godziny dziennie. Tego typu działanie na pewno powinno zaowocować dużą ilością materiałów na Twoją pracą dyplomową. Systematyka stanowi klucz do wielkich rezultatów, zarówno sporcie, jak i w nauce. To, co wyróżnia wybitnego naukowca to właśnie jego zdolność do systematycznego, regularnego wysiłku intelektualnego. Jak mawiał Einstein "geniusz to 1% talentu, 99% ciężkiej pracy".
W swojej pracy licencjackiej lub magisterskiej z Marketingu publikuj wszelkiego rodzaju dane finansowe oraz korzystaj z różnych metod statystycznych. Im więcej Twoja praca dyplomowa z Marketingu będzie mieć konkretnych danych liczbowych, tym wiarygodniej będzie się ona prezentować. W marketingu bardzo ważna jest również statystyka. Dzięki niej można stwierdzić korelację pomiędzy różnymi zmiennymi oraz gruntownie przebadać dane grupy klientów. Współczesny marketingowiec musi mieć pojęcie zarówno o finansach, jak i o badaniach statystycznych. Dzięki znajomości tych dziedzin ma on możliwość badania skuteczności realizowanych działań marketingowych. Im lepszy będzie Twój warsztat analityczny, tym lepsze będziesz podejmować decyzje nie tylko w swojej działalności naukowej, ale również w szeroko pojętym biznesie. Poza tym dzięki odpowiednim obliczeniom będziesz mógł skuteczniej argumentować wnioski, jakie przedstawiasz w swojej pracy dyplomowej. Ta umiejętność na pewno przyda się również w Twojej działalności zawodowej.
Treści Twojej pracy dyplomowej muszą być weryfikowane. W roli recenzenta Twoich naukowych poczynań na pewno najlepiej sprawdzi się Twój promotor. On na pewno skoryguje ewentualne błędy, a następnie powie, co robisz dobrze, a co źle. Poza tym warto oprócz swojego promotora znać jakieś inne osoby, które specjalizują się w marketingu. Dzięki konsultacjom z nimi będziesz wiedzieć, czy Twoja działalność naukowa zmierza we właściwą stronę. Pisanie prac dyplomowych z Marketingu zwykle sprawia olbrzymie problemy tym osobom, które nie współpracują rzetelnie ze swoimi promotorami. Wszelkie uwagi od swojego promotora natychmiast implementuj do swojej pracy dyplomowej.
Wszelka działalność naukowa wymaga siedzenia godzinami przed komputerem. Nie inaczej jest w przypadku pisania prac licencjackich i magisterskich z zakresu Marketingu. Jeśli będziesz pracować w nieergonomicznym stanowisku pracy, to narażasz się, na rozmaite kontuje. Postaraj się więc o wygodny, ergonomiczny fotel. Zaopatrz się również w sprawny komputer wyposażony w dwa monitory oraz szybki Internet. Aby nie utracić owoców swojej naukowej pracy, upewnij się, że Twój komputer ma odpowiedni system antywirusowy. Poza tym zaopatrz się również w drukarkę do komputera oraz odpowiednie książki. Wszystkie te rzeczy mają na celu po prostu zbudowania stanowiska do działalności naukowej, w którym czujesz się komfortowo. Z pewnością będzie to odpowiednie środowisko do osiągania naukowych sukcesów.
Bardzo ważną częścią każdej pracy licencjackiej i magisterskiej z Marketingu jest bibliografia. Postaraj się, aby pozycje książkowe w niej zawarte nie były starsze niż ostatnie dziesięć lat. Dzięki takiemu postępowaniu nikt nie zarzuci Tobie, że opierasz się na stanie wiedzy, który od dawna jest nieaktualny. Warto w swojej pracy dyplomowej zawrzeć pozycje naukowe stworzone przez Twojego promotora oraz recenzenta. W ten sposób pokazujesz, że osoby te są dla Ciebie autorytetami w dziedzinie marketingu.
Pisanie prac licencjackich i magisterskich z Marketingu jest przez niektórych studentów postrzegane jako smutna konieczność. Wynika to najprawdopodobniej z faktu, iż nie widzą powiązania swojej pracy dyplomowej z praktyką. Staraj się więc tworzyć taką pracę dyplomową, która będzie miała charakter praktyczny. Traktuj ją jako preludium do swojej przyszłej kariery. Perspektywy w marketingu są duże dla osób, które mają przede wszystkim praktyczne umiejętności. Twoja praca licencjacka lub magisterska z zakresu Marketingu będzie na pewno Twoim atutem w oczach potencjalnego pracodawcy, jeśli będzie ona przede wszystkim pokazem praktycznych, marketingowych umiejętności. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, to wówczas mogą się Tobie otworzyć drzwi do wielu, perspektywicznych firm. Obecnie na pewno warto się zainteresować marketingiem internetowym, który bardzo dynamicznie się w Polsce rozwija.